Pages

Monday, August 13, 2012

BAJU RAYA

hai readers & salam :)

well kali ini entry aku nak cakap pasal baju raya..lagipun my best fren nak tengok aku jahit manik kat baju aku tu..hehe..actually raya kali ni aku ter-advance buat persiapan baju raya...baju ni dah lama siap, before kita start puasa lagi..punya la eksited kan? :p so korang apa macam persiapan raya..tinggal brapa ari je lagi kan nak sambut syawal kan? :)

btw..bila cakap pasal jahit manik ni bagi aku semua orang boley jahit :) sebab simple je nak jahit manik ni... tapi 'resepi' nak jahit manik ni ;

1. kerajinan
2. kekreatifan
3. kekemasan
4. masa
5. bajet

ada semua kat atas ni, boley jalan korang nyer proses menjahit manik...tp bagi aku the most important is kerajinan la...and jangan give up, jangan buat sekerat jalan :p bila rajin ape jenis corak/motif korang boley buat...hasilnye mesti nice! trust me :))  tapi yang aku ni disebabkan malas, and bajet pun juz skit je sebab harga manik mahal juga..so sebab bajet kurang and jumlah manik yang sikit, aku buat paling simple je.. lagipun aku tak suka sgt yang nampak messy2 ni..biar simple but ok untuk kite2 jerrr ;) haha.. lagipun aku stil dalam proses belajar...aku pun taktau sejak bila aku suka bab menjahit manik ni...hahaha..

so pic kat bawah ni one of my baju raya for this year :) kain ni mak aku beli jauh kat vietnam...so kami anak beranak yang gegurl ni akan pakai pattern yang sama but different kaler je..aku warna gold, adik aku hijau and mak aku kaler unggu...disebabkan kain untuk baju adalah kosong dats why la aku taruk manik2 sikit...so takda la nampak kosong je kan ;)


ok pic kat atas ni bahagian leher [ perlu ke bagitau? hahaha ] mula-mula aku taknak letak pun manik sebab pakai tudung bukan nyer nak nampak kan...tapi dah buat tu biar betul-betul ye dak? so juz make it simple jela kat bahagian leher tu ;)


this one dekat pergelangan tangan..ok tak rasa? [ kalo tak ok pun tak kan aku nak kena buat balik kan..hahahahaha XD ]


ini pulak bahagian bawah baju...kat sini memang pening kepala aku nak buat camne corak manik nye... hahaha...ada la 2-3 kali aku buang balik manik yang dah dijahit...nasib tak rosak kain :p so make sure korang design dlu corak ape and get the idea first sebelom main jahit je macam aku..hahahaha XD



2 pic kat atas pic keseluruhan bahagian yang aku letak manik2 :)  ini hasil keje orang tak pro lagi...but aku nak terus belajar...biar bermula dengan simple2...mana tau one day aku boley buka kedai...nnt mai la order naa~  [ berangan betoi minah ni :p ]


extra picture...ini baju raya last year aku...masa ni aku baru belajar and first time jahit manik...mula-mula ingat nak jahit untuk dri sendiri je sebab masa ni kan aku keje kat satu kedai ni...so boring-boring time keje aku jahit la...tapi tak sangka boley dapat 2-3 customer...yela tetiba dapat pengalaman berniaga jahit manik ni...rezeki2..hehe ^^





8 comments:

Civvy Street said...

Cantik betul baju raya tu bila digandingkan dengan corak2 manik. Sepadan. Kreatif-nya.. Well done.. :)

Lya said...

thanx so much!! ;)

ZaNaUs said...

tanteknyeee.. buleh tempah lah nanti. hehehe =)

Ema Minami said...

waa.....so neat and beutiful! simple yet nice! nnti boleh order ni..hehe

Lya said...

sulhi :

haha..boley..kita kira harga kawan je :p hahaha

Lya said...

kak ema :

thanx! :) baru 'merangkak' menjahit manik..hehe..nak order? boley2 ^^ hihihi

::CIK LYNN:: said...

boleh tempah la nti...=p

Lya said...

boley syg..hahaha